Worden de e-mails van uw werknemers of van uzelf aangemerkt als spam bij uw klanten? Of mist u zelf e-mails van uw relaties door een gigantische hoeveelheid spam in uw inbox? De juiste instellingen of filters zijn van belang voor een soepel lopend e-mail systeem. De experts van MKBiT helpen u graag mee met het instellen van de juiste filters voor zowel inkomende als uitgaande e-mails.
Wat is spam?
U heeft ongetwijfeld al eens van de term ‘spam’ gehoord. Het zijn berichten of e-mails die u niet wilt krijgen. Bij sommige spam berichten is de afzender onbekend, bij andere spam berichten kunt u maar moeilijk zien wie de afzender is. De inhoud van zo’n spam bericht kan verschillend zijn. Bijvoorbeeld een bericht over dat een ver familielid oliesjeik is in een ver land en u geld wil schenken. Of een bericht met een link waarmee er, zonder uw medeweten, berichtjes worden verstuurd naar al uw vrienden op Facebook. Zo kan het zich verspreiden onder de directe berichten in social media, maar vind u ook vaak spam in uw e-mail inbox.
Is spam gevaarlijk?
De ene keer is spam niet gevaarlijk maar vooral vervelend. Bijvoorbeeld wanneer u een gigantische hoeveelheid spam ontvangt. Maar soms probeert iemand zich als een bedrijf voor te doen zodat u, uw persoonlijke gegevens zomaar aan de verkeerde instantie geeft. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich voordoet als overheid of bedrijf. Op het moment dat u dit niet op tijd door heeft, of u geen anti-spam filters heeft, zijn de risico’s aanzienlijk groter. Het is daarom ook erg belangrijk om binnenkomende spam te voorkomen, door het instellen van de juiste spam-filters.
Voorkomen van uitgaande spam
Door het instellen van de juiste filters en de juiste antivirus software (hier intern linken naar antivirus pagina), voorkomt u dat het email systeem van uw bedrijf gebruikt wordt als platform om spam uit te sturen. Om te voorkomen dat u, ondanks dat u geen spam verstuurd, toch aangemerkt wordt als spam in de inbox van uw klanten, kunt u de instellingen, zoals de SPF en DKIM instellingen, op uw email server anders instellen. De experts van MKBiT helpen u hier graag mee.
Voorkomen van binnenkomende spam
Als u uw bedrijfsemail al langere tijd gebruikt, dan is de kans groot dat u veel spam ontvangt. Ook verschillende contactformulieren op uw website kunnen er voor zorgen dat u veel spam ontvangt, en brengen zelfs veiligheidsrisico’s met zich mee. Naast dat het vervelend is, kan het ook zomaar gebeuren dat uw email server binnenkomende e-mails van klanten als spam markeert, zonder dat u of uw werknemers het in de gaten heeft.
Bent u op zoek naar hulp bij het instellen van uw spamfilters en instellingen? De experts van MKBiT helpen u graag mee met het instellen daarvan. Maar ook voor al IT zaken rondom efficiëntie, preventie en thuiswerken, helpen wij u graag verder met de juiste oplossing.